Az elmúlt heti előadáson az oktatási
környezetről és az oktatási környezet színtereiről esett szó.
Összehasonlítottuk, hogy a négy csoport miben hasonlít vagy különbözik
egymástól.
A helyes oktatási környezet megléte alapvető
fontosságú kérdés, hiszen nagyban befolyásolja a tanulási folyamatot, akár
pozitív, akár negatív irányban. Lényegében ez az az a közeg, amelyben az
oktatási folyamat végbemegy. Mondhatjuk, hogy ez lehet a sikeres tanulás egyik
alappillére. Egy rossz oktatási környezet hátráltató tényező lehet, viszont egy
jól megválasztott oktatási forma mindenképpen hatékony és eredményes tanuláshoz
vezethet.
Az alapvető négy tanulási színtér a következő:
-kontakt oktatási tevékenység
-online eszközökkel támogatott oktatási
tevékenység
-blended learning környezet
-távoktatás, mint oktatási környezet
Kontakt oktatási környezet:
Alapvető jellemzője ennek az oktatási formának
az, hogy a benne részt vevő egyének együtt vannak személyesen egy térben és egy
időben. Látnak, hallanak, tapasztalnak, személyes kontakt van közöttük. Nem
jellemző a hálózati kapcsolat, ez a folyamat nem elektronikus.
Online eszközökkel támogatott oktatási
tevékenység:
Lényegében itt is arról van szó, hogy térben és
időben azonos tevékenységeket folytatnak a tanulási folyamat résztvevői, ám ebben
az esetben egy dologgal ki van egészítve; különböző eszközökkel hálózatra
csatlakozhatnak. Ezzel igyekezvén könnyebbé és hatékonyabbá tenni a tanulást. Magyarul
külső kapcsolatokat is be lehet vonni a tanulásba, információ árad ki, illetve
információ árad be. Tehát a személyes jelenléten van a hangsúly továbbra is, ám
a sikeres tanulás érdekében az internet kínálta szolgáltatásokat is
alkalmazzák.
Blended oktatási forma:
Furcsálltam ezt a megnevezést és először fel is
kaptam a fejem a szó hallatán, hiszen még nem találkoztam ezzel a kifejezéssel.
Annak ellenére, hogy ez a leggyakoribb oktatási forma. Itt már nincsenek csakis
kontakt tevékenységek, hanem el lehet különíteni benne olyan kisebb részeket,
amelyeket online / virtuális környezetben kell megoldani. Mondhatjuk, hogy ez a
tanulási típusoknak egy kevert formája. Az oktatási folyamat környezetének egy
része időben és térben változik, tehát a tanulási feladatot ettől a tértől
függetlenné tesszük és eltoljuk időben. Példa erre egy előadás, amin
személyesen részt vesznek a hallgatók, majd a hallottakról később otthon blog bejegyzést
vagy házidolgozatot írnak. Ugyanez a helyzet, ha az órán elhangzottakkal
kapcsolatosan házi feladatot kell megoldani a tanulóknak. Hangsúlyozta a Tanár
úr az órán, hogy a virtuális környezetben történő oktatás 3D formában, az online
pedig 2D formában zajlik!!
Távoktatás:
A távoktatás, mint oktatási forma legfőbb jellemvonása,
hogy időben és térben teljesen független. Mint a neve is elárulja, a résztvevői
távol vannak egymástól, a folyamat szinte teljes egészében online. Nem jellemző
rá a személyes kontakt és jelenlét, hiszen főleg online / virtuálisan zajlik a
tanulási folyamat, ám egyáltalán nem zárja ki a személyes jelenlét lehetőségét.
Az sem kizárt, hogy ezek az online vagy virtuális közösségek később valós
közösségekké formálódnak. Ez csakis a résztvevőktől függ. Tehát ez a tanulási
forma lehet ugyanolyan hatékony, mint a hagyományos oktatási forma. Sikeressége
egyáltalán nem a személyes jelenlét függvénye, hanem a tanítási módszeren múlik.
Ha a tananyag és az előadásmód unalmas, monoton, érdektelen, akkor nagy az
esélye annak, hogy a tanulók nem figyelnek oda, elkalandoznak, csak úgy tesznek,
mintha tanulnának. Ezért nagyon fontos fenntartani az érdeklődést és a
hallgatók motivációját növelni a tanulás iránt. Fontos megjegyezni, hogy az
online tanulás esetében időben és térben sem szükséges egyszerre jelen lenni, míg
a virtuális tanulásnál időben igen, viszont térben nem.
Az oktatási környezet lehetséges színtereinek
tárgyalása után rátértünk az órán arra, hogy milyen eszközök állhatnak a
tanulók rendelkezésére a tanulási folyamat hatékonyabbé tételének érdekében.
Véleményem szerint ez is legalább olyan fontos szempont, mint a megfelelő tanulási
környezet kiválasztása. Az órán a kontakt tevékenységektől egészen a virtuális
tevékenységig számos példáról esett szó. A felsoroltak közül néhányat szeretnék
kiemelni.
Kontakt: kontakt osztálytermi tevékenységeknek
tekintjük azokat a dolgokat, amelyek tulajdonképpen szinte megszokottak és
segítik a tanulást. Az osztályteremben a felszereléseket értjük ez alatt,
például interaktív tábla, digitális tábla, projektor, de saját eszközöket is
alkalmazhatunk, mint például laptop, tablet.
Szimuláció: először ez nem passzolt bele a képbe
számomra, mert nekem is először rögtön a számítógépes játékok jutottak eszembe.
Azoknak meg véleményem szerint nem sok köze van az igazi tanuláshoz, nincsen
tanulásfejlesztő funkciójuk. Viszont léteznek olyan komoly játékok, amelyeket
nem erre találtak ki, ám mégis idővel kiderül, hogy tanulhat belőle az ember,
tehát hozzásegítik a tanulót a fejlődéshez. Illetve léteznek olyan játékok is,
amelyeket kifejezetten képességfejlesztés céljából hoztak létre.
M-learning: véleményem szerint az m-learning roppant
hasznos. Ennek lényege a mobilitás, tehát hogy bárhonnan bárhol képes az ember
bármilyen tartalmat elérni. Helytől és platformtól függetlenül lehet tartalomhoz
jutni. Mindegy milyen eszközt alkalmazunk, a lényeg az, hogy ugyanazt a
tartalmat elérjük. Például utazás közben lehet kihasználni az időt, akár
telefon, ipad, vagy e-book van a birtokunkban ’itt és most’ információhoz
juthatunk.
Online közösség: egyértelműen valamiféle
közösségi cél kialakítására születnek ezek a csoportok, amiknek nem a tanulás a
célja, inkább a szórakozási lehetőségeket rejti. Tehát alapvetően nem tanulási
környezetekről beszélünk. Nem tanulásra lettek kitalálva és kifejlesztve,
emiatt viszonylag nehéz arra a célra használni őket. Érdekes példa került szóba
az órán, miszerint lényegesen többen lépnek be naponta (akár többször is) a
Facebook-ra, mint az e-learningbe vagy az etr-be. Nyilván ennek az az oka, hogy
utóbbi kettőt nem szórakozásra használjuk, hanem kifejezetten a tanulásra, így
talán kisebb hajlandóságot mutatunk aziránt, hogy naponta ott töltsünk el
órákat a közösségi oldalak helyett. Ám ami nagyon érdekes számomra az az, hogy
amint a mellékelt ábra mutatja, mégis működik a Facebook is tanulási
felületként is. Léteznek ezen belül is olyan csoportok, amelyeket egy kis
kreativitással létrehoztak, majd ezt követően megindult a tartalom megosztás,
vitázás, értekezés, kifejezetten tanulás céljából. Praktikus, mert ingyen van,
gyors, rengeteg információt tehetünk közzé és az ismerősöket is akár be lehet
vonni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése