A mostani bejegyzésem a Távoktatás és e-learning
című tantárgyhoz kapcsolódik. Az előadáson az e-Learning fogalmának értelmezési
lehetőségeivel ismerkedhettünk meg. Nagyon érdekesnek találtam a tanórán
elhangzottakat, különösen az előadás első fele kötötte le figyelmemet és
keltette fel érdeklődésemet.
Először Kovács Ilma ábrájával ismerkedhettünk
meg, amely a távoktatás és e-learning kapcsolatát, különbségeit és történetét
mutatja be 1975-től egészen napjainkig.
Komenczi Bertalan halmazos ábrájának
segítségével tökéletesen szemlélteti azt, hogy tulajdonképpen mi is az az
e-Learning. Véleményem szerint ez egy rendkívül könnyen áttekinthető ábra, ami
segít abban, hogy tisztán átlássuk a fogalmakat, és hogy ne keverjük össze a
távoktatást az e-learninggel.
Komenczi Bertalan ábrája három halmazt
tartalmaz, amelyek úgymond különböző tanulási módszerek, s ezen halmazok
metszeteként fogja fel az e-Learninget. A három halmaz a következő:
-számítógéppel segített tanulás
-online, web alapú tanulás
-távoktatás
Ezen három tanulási módszer együttes
metszéspontjaként tünteti fel az e-learninget.
A számítógéppel segített tanulás értelemszerűen
azt takarja, hogy valamilyen interaktív eszközt használunk a hatékony tanulásunk
segítésére. Jelen esetben ez az interaktív eszköz a számítógép. Ez a módszer
egyértelműen arról szól, hogy az eszköz kínálta lehetőségeket kihasználjuk a
hatékony tanulás érdekében. A számítógép hatalmas memóriáját alkalmazhatjuk
agyunk folytatásaként, így nagyon sok új, hasznos információval megtölthetjük a
tárhelyet. Multimédiás elemekkel és animációval szemléltethetünk bármit,
továbbá szimulációval a valós folyamatokat modellezhetjük.
Sokaknak komoly fenntartásaik vannak a
számítógéppel történő tanulással kapcsolatosan. Fő indokaik között szerepel az,
hogy ez nem a megfelelő eszköz a tanuláshoz, hiszen elvonja a tanuló figyelmét
a tanulás elől. Én azt vallom, hogy ez inkább egy hasznos dolog lehet,
gyorsasága és praktikussága miatt. Véleményem szerint, aki tanulni akar, az meg
is tudja tanulni, azt amit szeretne. Ha valaki tanulás közben elkalandozik és
egyáltalán nem figyel az anyagra, az nem a számítógép hibája, hanem az
illetőnek nincsen elég motivációja. Pont hogy a számítógép az egy olyan
technikai eszköz, amely nagy mértékben segítheti a tanulást. Aki komolyan veszi
saját tanulási szándékát, annak nem okozhat gondot az összpontosítás.
Az online, web alapú tanulással az internethez
csatlakozva információhoz jutunk és kommunikálni tudunk másokkal. Lehetőségek
végtelen sora áll rendelkezésünkre, hiszen az interneten bármilyen adathoz,
információhoz egészen könnyen hozzá lehet jutni, ami segíti a tanulást.
A távoktatásra a legfőbb jellemvonás a térbeli
és időbeli függetlenség. Tehát a résztvevői időben és térben függetlenek
egymástól, nincsenek egy helyen. Többen támadják, mert úgy vélik, hogy ez a
fajta tanulás nem lehet hatékony a személyes kontakt hiánya miatt. Én azt
vallom, hogy egy tanulási folyamat sikeressége nem a személyes jelenlét
függvénye. Eredményeket érhetünk el a tanulásban extra technikai eszközök
használata és személyes kapcsolat nélkül is.
Az órán említésre került az, hogy az esetek
többségében az emberek mindig halasztgatják a teendőiket, tologatják maguk
előtt a fontos elintéznivalókat és feladatokat. Sok tanuló csak akkor áll neki
tanulni, amikor muszáj és vizsga előtt néhány nappal veszik elő a jegyzeteket
tanulás céljából. Állhat ennek hátterében a lustaság vagy az érdeklődés hiánya,
bár ha a tanuló eltökélt és szeretne mindent elsajátítani az adott témával
kapcsolatosan, akkor a lustaság sem vethet gátat személye és a tanulás közé. Ha
rendelkezik a kellő motivációval, akkor nem csak azért ül le tanulni, mert közeleg
a vizsga, amit kénytelen letenni, hanem azért, mert érdekli a tananyag. Ha
viszont nincsen elég motivációja és csak akkor lehet rábírni a tanulásra, ha
rákényszerítik, akkor nyilvánvalóan nem a távoktatás a megfelelő tanulási forma
az adott illető számára. Véleményem szerint ez a hozzáállás nem csak a
tanulásra igaz, hanem az élet bármely másik területére is. A tanórán egy másik
példa is szóba jött, az adóbevallással kapcsolatosan. Általában a végső
határidő előtt 1-2 nappal kígyózó sorok állnak a postán, mert mindenki az
utolsó pillanatra halasztja az elintéznivalót.
Az e-Learning a fent említett három ’tényezőnek’
a közös metszete. Az e-learningnek három fő eleme van:
-rendszerelmélet
-didaktikai tervezés
-modularitás
A rendszerelmélet kimondja, hogy az e-learning
tartalom és tevékenységrendszer a tanulási környezet része.
Úgy gondolom, hogy a didaktikai tervezés
alapvető fontosságú. Meghatározó jelentősége van az oktatási tartalom
kiválasztásának. Lényeges meghatározni azt, hogy mit akarunk tanítani vagy
tanulni, illetve hogy hogyan. A puszta szöveget képekkel, hanggal,
mozgóképekkel, ábrákkal tehetjük érdekesebbé és sokszínűbbé.
A modularitás azt a célt szolgálja, hogy a
tananyag elemei tanulási egységekre legyenek bontva, oly kicsi részekre,
amekkorára csak lehet. Így lehet a legsokszínűbb és a legérdekesebb tanulási
folyamatot kialakítani. Az órán egy nagyon találó példa hangzott el, amellyel
kitűnően lehet szemléltetni a modularitás lényegét. A LEGO-val akkor lehet a
legélvezetesebben játszani, ha sok kis építőelemünk van, amiből nagyon sok
dolgot tudunk építeni. Ha csak néhány nagyobb elem áll a rendelkezésünkre,
akkor azokból csak korlátozott számú dolgot kreálhatunk. Lényegesen kevesebb a
lehetőség, és ez egy idő után eléggé unalmassá is válhat. Ezért van szükség sok
kis elemre, mert így sokkal több a lehetőség és sokkal élvezetesebb a tanulás.
Ugyanakkor arra is szükség van, hogy a tanuló saját, megszokott ütemében tudjon
tanulni, hogy eredményes legyen. Emellett fontos elindítani egy ösvényen.
Tanácsos mutatni tanulási utakat, amiken haladni tud előre. Tanulás-módszertani
tanácsokkal kell ellátni, hogy el tudjon indulni. Fontos megtalálni az arany
középutat, ugyanis nem ajánlatos túlságosan leszabályozni és megszabni a
tanulónak, hogy mit mikor hogyan csináljon, hiszen így elveszíti önállóságát és
nem vezet eredményességre. A teljesen szabadon engedés sem célszerű, mert ha
minden tanács nélkül ráhagyjuk, hogy cselekedjen úgy, ahogy ő jónak látja az
nem biztos hogy hatékony és eredményes tanuláshoz vezet.
Jónak tartom az e-learninget, főleg hogy az ELTE
e-learninges felületéről tudom letölteni a kurzusokhoz kapcsolódó tematikát,
szakirodalmat, órai anyagot és esetenként ide kell feltölteni a beadandó
dolgozatokat is. Bízom benne, hogy a kisebb fennakadásokat szépen lassan
kiküszöbölik, hogy teljes mértékben zökkenőmentesen lehessen használni a
felületet.
Az attitűdváltozásnak a felnőttképzésben kiemelt jelentősége van. Írja le röviden hogy az előadásban szereplő attitűdváltozsok közül melyik 3at tartja a legnehezebbnek és indokolja, hogy miért pont ezeket. Jellemezzen röviden egy instruktív LMS felületet és adjon fejlesztési javaslatokat, hogy az adott felületet hogyan lehet tevékenységközpontú irányba alakítani.
VálaszTörlés