2012. március 4., vasárnap

Távoktatás és e-learning: az eLearning fogalmának értelmezési lehetőségei


A mostani bejegyzésem a Távoktatás és e-learning című tantárgyhoz kapcsolódik. Az előadáson az e-Learning fogalmának értelmezési lehetőségeivel ismerkedhettünk meg. Nagyon érdekesnek találtam a tanórán elhangzottakat, különösen az előadás első fele kötötte le figyelmemet és keltette fel érdeklődésemet.
Először Kovács Ilma ábrájával ismerkedhettünk meg, amely a távoktatás és e-learning kapcsolatát, különbségeit és történetét mutatja be 1975-től egészen napjainkig.
Komenczi Bertalan halmazos ábrájának segítségével tökéletesen szemlélteti azt, hogy tulajdonképpen mi is az az e-Learning. Véleményem szerint ez egy rendkívül könnyen áttekinthető ábra, ami segít abban, hogy tisztán átlássuk a fogalmakat, és hogy ne keverjük össze a távoktatást az e-learninggel.
Komenczi Bertalan ábrája három halmazt tartalmaz, amelyek úgymond különböző tanulási módszerek, s ezen halmazok metszeteként fogja fel az e-Learninget. A három halmaz a következő:
-számítógéppel segített tanulás
-online, web alapú tanulás
-távoktatás
Ezen három tanulási módszer együttes metszéspontjaként tünteti fel az e-learninget.

A számítógéppel segített tanulás értelemszerűen azt takarja, hogy valamilyen interaktív eszközt használunk a hatékony tanulásunk segítésére. Jelen esetben ez az interaktív eszköz a számítógép. Ez a módszer egyértelműen arról szól, hogy az eszköz kínálta lehetőségeket kihasználjuk a hatékony tanulás érdekében. A számítógép hatalmas memóriáját alkalmazhatjuk agyunk folytatásaként, így nagyon sok új, hasznos információval megtölthetjük a tárhelyet. Multimédiás elemekkel és animációval szemléltethetünk bármit, továbbá szimulációval a valós folyamatokat modellezhetjük.
Sokaknak komoly fenntartásaik vannak a számítógéppel történő tanulással kapcsolatosan. Fő indokaik között szerepel az, hogy ez nem a megfelelő eszköz a tanuláshoz, hiszen elvonja a tanuló figyelmét a tanulás elől. Én azt vallom, hogy ez inkább egy hasznos dolog lehet, gyorsasága és praktikussága miatt. Véleményem szerint, aki tanulni akar, az meg is tudja tanulni, azt amit szeretne. Ha valaki tanulás közben elkalandozik és egyáltalán nem figyel az anyagra, az nem a számítógép hibája, hanem az illetőnek nincsen elég motivációja. Pont hogy a számítógép az egy olyan technikai eszköz, amely nagy mértékben segítheti a tanulást. Aki komolyan veszi saját tanulási szándékát, annak nem okozhat gondot az összpontosítás.

Az online, web alapú tanulással az internethez csatlakozva információhoz jutunk és kommunikálni tudunk másokkal. Lehetőségek végtelen sora áll rendelkezésünkre, hiszen az interneten bármilyen adathoz, információhoz egészen könnyen hozzá lehet jutni, ami segíti a tanulást.

A távoktatásra a legfőbb jellemvonás a térbeli és időbeli függetlenség. Tehát a résztvevői időben és térben függetlenek egymástól, nincsenek egy helyen. Többen támadják, mert úgy vélik, hogy ez a fajta tanulás nem lehet hatékony a személyes kontakt hiánya miatt. Én azt vallom, hogy egy tanulási folyamat sikeressége nem a személyes jelenlét függvénye. Eredményeket érhetünk el a tanulásban extra technikai eszközök használata és személyes kapcsolat nélkül is.
Az órán említésre került az, hogy az esetek többségében az emberek mindig halasztgatják a teendőiket, tologatják maguk előtt a fontos elintéznivalókat és feladatokat. Sok tanuló csak akkor áll neki tanulni, amikor muszáj és vizsga előtt néhány nappal veszik elő a jegyzeteket tanulás céljából. Állhat ennek hátterében a lustaság vagy az érdeklődés hiánya, bár ha a tanuló eltökélt és szeretne mindent elsajátítani az adott témával kapcsolatosan, akkor a lustaság sem vethet gátat személye és a tanulás közé. Ha rendelkezik a kellő motivációval, akkor nem csak azért ül le tanulni, mert közeleg a vizsga, amit kénytelen letenni, hanem azért, mert érdekli a tananyag. Ha viszont nincsen elég motivációja és csak akkor lehet rábírni a tanulásra, ha rákényszerítik, akkor nyilvánvalóan nem a távoktatás a megfelelő tanulási forma az adott illető számára. Véleményem szerint ez a hozzáállás nem csak a tanulásra igaz, hanem az élet bármely másik területére is. A tanórán egy másik példa is szóba jött, az adóbevallással kapcsolatosan. Általában a végső határidő előtt 1-2 nappal kígyózó sorok állnak a postán, mert mindenki az utolsó pillanatra halasztja az elintéznivalót.

Az e-Learning a fent említett három ’tényezőnek’ a közös metszete. Az e-learningnek három fő eleme van:
-rendszerelmélet
-didaktikai tervezés
-modularitás

A rendszerelmélet kimondja, hogy az e-learning tartalom és tevékenységrendszer a tanulási környezet része.

Úgy gondolom, hogy a didaktikai tervezés alapvető fontosságú. Meghatározó jelentősége van az oktatási tartalom kiválasztásának. Lényeges meghatározni azt, hogy mit akarunk tanítani vagy tanulni, illetve hogy hogyan. A puszta szöveget képekkel, hanggal, mozgóképekkel, ábrákkal tehetjük érdekesebbé és sokszínűbbé.

A modularitás azt a célt szolgálja, hogy a tananyag elemei tanulási egységekre legyenek bontva, oly kicsi részekre, amekkorára csak lehet. Így lehet a legsokszínűbb és a legérdekesebb tanulási folyamatot kialakítani. Az órán egy nagyon találó példa hangzott el, amellyel kitűnően lehet szemléltetni a modularitás lényegét. A LEGO-val akkor lehet a legélvezetesebben játszani, ha sok kis építőelemünk van, amiből nagyon sok dolgot tudunk építeni. Ha csak néhány nagyobb elem áll a rendelkezésünkre, akkor azokból csak korlátozott számú dolgot kreálhatunk. Lényegesen kevesebb a lehetőség, és ez egy idő után eléggé unalmassá is válhat. Ezért van szükség sok kis elemre, mert így sokkal több a lehetőség és sokkal élvezetesebb a tanulás. Ugyanakkor arra is szükség van, hogy a tanuló saját, megszokott ütemében tudjon tanulni, hogy eredményes legyen. Emellett fontos elindítani egy ösvényen. Tanácsos mutatni tanulási utakat, amiken haladni tud előre. Tanulás-módszertani tanácsokkal kell ellátni, hogy el tudjon indulni. Fontos megtalálni az arany középutat, ugyanis nem ajánlatos túlságosan leszabályozni és megszabni a tanulónak, hogy mit mikor hogyan csináljon, hiszen így elveszíti önállóságát és nem vezet eredményességre. A teljesen szabadon engedés sem célszerű, mert ha minden tanács nélkül ráhagyjuk, hogy cselekedjen úgy, ahogy ő jónak látja az nem biztos hogy hatékony és eredményes tanuláshoz vezet.

Jónak tartom az e-learninget, főleg hogy az ELTE e-learninges felületéről tudom letölteni a kurzusokhoz kapcsolódó tematikát, szakirodalmat, órai anyagot és esetenként ide kell feltölteni a beadandó dolgozatokat is. Bízom benne, hogy a kisebb fennakadásokat szépen lassan kiküszöbölik, hogy teljes mértékben zökkenőmentesen lehessen használni a felületet.

1 megjegyzés:

  1. Az attitűdváltozásnak a felnőttképzésben kiemelt jelentősége van. Írja le röviden hogy az előadásban szereplő attitűdváltozsok közül melyik 3at tartja a legnehezebbnek és indokolja, hogy miért pont ezeket. Jellemezzen röviden egy instruktív LMS felületet és adjon fejlesztési javaslatokat, hogy az adott felületet hogyan lehet tevékenységközpontú irányba alakítani.

    VálaszTörlés