A Távoktatás és e-learning nevű tantárgy
keretein belül, az első előadáson elhangzottakra szeretnék egy úgymond reflektáló
beszámolót írni. Ezen előadáson a didaktikai modellekről, az oktatási
folyamatot meghatározó alapelvekről volt szó.
Dióhéjban a didaktika az oktatás elmélete a
pedagógia tudományában. Maga a didaktika elnevezés görög eredetű szó és Comenius
1632-es évi Didactica Magna című könyve óta terjedt el. A tanítás, tanulás
törvényszerűségeit kutatja és tárja fel.
Mint, ahogy az óra legelején is elhangzott;
vannak fontos didaktikai alapkérdések: ki oktat, mit oktat, kiknek oktat, de a
legfontosabb kérdés az, hogy hogyan oktat?
Mindenekelőtt fontos, hogy tisztában legyünk
magával a távoktatás fogalmával. A távoktatás kifejezés már önmagában is
tartalmazza azt, hogy a tanuló és az oktató nincsenek feltétlenül a tanulás folyamatának
teljes egésze alatt személyes kapcsolatban. Nem találkoznak folyamatosan személyesen,
de mégis állandó a kontakt kettejük között.
Véleményem szerint a távoktatás egy roppant
praktikus megoldás azon személyek számára, akik valamilyen okból kifolyólag nem
tudnak a hagyományos módon részt venni az oktatásban, viszont megvan bennük a
kellő motiváció arra, hogy tanuljanak. Akár munka miatt, akár hátrányos
helyzetükből adódóan kell választaniuk ezt a megoldást. Így a munka mellett
gond nélkül gazdálkodni tudnak szabadidejükkel, illetve lehetőségük van a
permanens tanulásra is, illetve az intézménnyel való folyamatos
kapcsolattartásra. Ugyan az effajta tanulásnak nem alapvető feltétele a
személyes jelenlét, azért úgy vélem, hogy bizonyos helyzetekben fontos lehet a
tanuló és a tanár közötti személyes kontaktus, hiszen egy személyes találkozás
során esetleg más jellegű témák és kérdések vetődhetnek fel, könnyebb átsiklani
egyik gondolatról a másikra vagy egyik témáról a másikra és a metakommunikációból
is igencsak lényeges következtetéseket lehet levonni.
Az órán több didaktikai modellről is szó esett.
Röviden pár szót szeretnék ejteni azokról, amelyek a legjobban lekötötték
figyelmemet, amelyeket a legérdekesebbnek tartottam és amelyekkel többségében
egyetértettem.
Felix von Cube matematikai alapon működő kibernetikai-információelméleti
modellje igen érdekes volt számomra. Ugyanis ennek a modellnek az alapelve a
nagymértékű szabályozás, amely a tanulási folyamatot egy gép működéséhez
hasonlítja. Eszerint a nevelés és a képzés egyféle szabályozás, amelyek
meghatároznak egy információáramlási folyamatot. A szabályozás struktúráját egy
kibernetikai szabályozási kör segítségével lehet felvázolni. A szabályozó erő,
ami a rendszert működteti nem más, mint a tanár tanítási stratégiája. A
tanulási folyamatban mindennek megvan a maga hajszálpontos helye, ideje és
célja, illetve az esetlegesen felmerülő hibákat és tévedéseket azonnal javítja.
Hatékonyság szempontjából ez a modell kitűnően alkalmazható. Az órán elhangzott
pár gondolat arról, hogy sokan nem tartják hatékonynak a távoktatást ’személytelensége’
miatt. Tehát ezek szerint nem tekinthető minőségi és hatékony tanulásnak a
távoktatásbeli tanulás, mert az oktató vagy a tanuló nincsen jelen, nincsen
közöttük személyes kapcsolat. Hajlamosak az emberek ezt feltételezni, ám erre a
tévhitre tökéletesen rá lehet cáfolni Felix von Cube kibernetikai-információelméleti
modelljével. Ugyanis a tanulási folyamat nem attól lesz hatékony, ha a
személyek egyszerre egy időben jelen vannak, hanem alapvetően az előadás
kidolgozottsága határozza meg az eredményességet. Lehet egy előadásnak
egyszerre sok hallgatója, tehát mondhatjuk, hogy megvan a személyes kapcsolat a
tanulók és a tanár között, de az eredményesség főként az oktató felkészültségén
és a módszerein múlik.
Christine Möller modellje alapvetően egy erősen
célorientált modell, amely tartalmazza a tanulási folyamat célját és e cél
elérésének pontosan megszervezett menetét lépésről lépésre. Nagyon fontosnak
tartom e modell alapelvét, hiszen alapvető fontosságúnak tekintem azt, hogy
folyamatosan határozott célokat tűzzünk ki magunk elé. Csakis ezek képesek
cselekvésre motiválni az embert, ezek szükségesek ahhoz, hogy eredményeket
érjünk el, motiváltak és elégedettek legyünk. Ez vonatkozik ugyanúgy az élet
bármely terére, ugyanúgy, mint a tanulásra.
Alapvető hiányosság az oktatásban számos esetben
az, hogy nem tanítják meg azt, hogy hogyan kell hatékonyan tanulni. Nem
szembesülnek a tanulók azzal, hogy hogyan kell részekre bontani a tananyagot,
amely részeket egymás után követve elérhetnék a kívánt a célt, azaz a sikeres
eredményt. Másképpen nem lehet hatékonyan és eredményesen előre haladni.
John Bissell Carroll modellje azt veszi alapul,
hogy a tanulás hatékonysága a tanulással töltött idő tartamától függ. Ezt én
úgy értelmezem, hogy elvileg minél több időt szentelek valaminek a
tanulmányozásával, tanulásával, annál jobban fogom tudni. Ez egy bizonyos fokig
igaz, hiszen ha sokan foglalkozom valamivel, akkor értelemszerűen egyre jobban
át fogom látni azt a bizonyos dolgot, és egyre többet fogok megtudni róla.
Viszont ugyanakkor az idő múlásával fennáll a motiváció hanyatlásának is a
veszélye, az a bizonyos dolog könnyen unalmassá válhat. Ez a modell alapvetően
kimondja, hogy a tanulási folyamat mérhető. Meg lehet mérni, hogy egy adott
tanulónak egy bizonyos tanulási folyamat elsajátításához mennyi időre van
szüksége. Fontos, hogy arányban legyen a tanuláshoz szükséges idő és a
tanulásra szánt idő. Két eset van, amit két végletként is nevezhetnénk:
Egyik eset, ha egy bizonyos dolog
elsajátításához több időt szánunk, mint amennyit kellene. Ez esetben ugyan
eredményes lesz a tanulási folyamat, mert elértük a kívánt eredményt, viszont
hatékonynak már nem mondható, hiszen több időt szenteltünk rá, mint amennyit
kellett volna. A ’feleslegesen’ elhasznált időt más hasznos dologra is lehetett
volna fordítani.
A másik eset, amikor kevesebb időt töltünk el
egy tanulási folyamat elsajátításával, mint amennyi szükséges lenne. Ez esetben
a tanulási folyamat sem eredményesnek, sem hatékonynak nem mondható, hiszen az
arra fordított idő túl kevés volt és a kívánt eredményt sem sikerült elérni.
Ezért is fontos odafigyelni az arányokra; a tanulásra szánt idő és a tanuláshoz
szükséges idő közötti megfelelő arányt kell megtalálni oly módon, hogy e két
érték között ne legyen túl nagy az eltérés.
Benjamin S. Bloom optimális tanuláselmélete a
fent említett John Bissell Carroll modelljéhez hasonlít. Kimondja, hogy
elegendő idő és megfelelő tanulási körülmények fejében a tanulók képesek
elsajátítani a számukra előírt követelményeket. Az órán elhangzott erre egy
találó példa, miszerint ha a tananyagot úgymond ’ömlesztve’ a tanulókra
zúdítjuk, és nem bontjuk kisebb-nagyobb részekre, akkor kevesebb eséllyel
fogják megérteni és feldolgozni az információt. Bizonyos mérések kimutatták,
hogy abban az esetben, amikor a tananyagot nem tagolva, nem rendszerezve adták
elő a tanulóknak, az óra végére csak a 10 százalékuk értette, hogy pontosan
miről szólt a tanóra.
Teljes mértékben egyetértek ezzel az elmélettel.
Ha csak visszagondolok eddig tanulmányaimra, számomra is sokkal könnyebben
értelmezhetőbb volt az az előadás, amikor áttekinthetően, rendezetten részekre
bontva adták elő a tananyagot, majd minden egyes szakasz után tisztáztuk az
esetlegesen felmerülő kérdéseket. Tehát mindenképpen érdemesnek tartom megfelelő
mennyiségű, áttekinthető részekre bontani az anyagot, illetve ezen részek
között rákérdezni az anyaggal kapcsolatos kérdésekre. Mindezek értelmében nem a
végén célszerű feltenni a kérdést, hogy értették-e az elmúlt x perc anyagát,
hanem részletenként ajánlatos feltenni ezt a kérdést. Ha így lépésenként
haladunk, akkor sokkal könnyebben érthetővé és emészthetővé válik a tananyag és
a tanulási folyamat is sikeres és hatékony lesz.
Elmondhatom, hogy az első óra igen tanulságosnak
bizonyult számomra, különösen a fent említett modellek keltették fel
érdeklődésemet. Sok újat megtudtam a tanulás folyamatáról ezen elméleteknek
köszönhetően és arra ösztökélt, hogy kicsit jobban beleássam magam ezen
modellek tanulmányozásába.
Egy távoktatási folyamah tervezése során hogyan tudjuk figyelembe venni az adaptivitás didaktikai alapelvét?
VálaszTörlés